KUTSU

Katoaako kansallinen identiteetti?

Edistyksen Päivillä 2009 pohditaan kansallisen identiteetin merkitystä tänään ja tulevaisuudessa. Teemaa tarkastellaan historian, kansalaisyhteiskunnan, kansainvälisen politiikan, taiteen, koulutuksen ja talouden näkökulmista.

Miten kansallinen identiteetti muodostuu ja mikä on sen vaikutus globalisoituvassa maailmassa? Mikä merkitys kielellä, kansallisuudella ja alueella on identiteetin muodostumisessa? Tarvitseeko moderni monikulttuurisen maailman kansalainen kansallista identiteettiä?

Tervetuloa!

Ilkka Ruostetsaari

Ohjelma pdf-tiedostona »

PERJANTAI  9.10.2009

09.30 Ilmoittautuminen

10.00 Avaus, professori Ilkka Ruostetsaari, Edistyksellisen tiedeliiton puheenjohtaja

10.15 Yliopiston tervehdys, rehtori Henrik Hägglund, Svenska social- och kommunalhögskolan

10.30 Kolilta Keilaniemeen: valtio, alue ja kansallinen projekti, dosentti Sami Moisio, Turun yliopisto

11.15 Suomalaiseksi samastumiset, VTT, tutkija Jorma Anttila, Helsingin yliopisto

12.00 Lounastauko

13.00 Tutustumiskierros Svenska social- och kommunalhögskolanin uusiin toimitiloihin

13.30 Historiens roll i byggandet av en åländsk nationell identitet, filosofie doktor Janne Holmén, Samtidshistoriska institutet, Södertörns högskola

14.15 Hyvinvoinnin murros, identiteettien yhteensovittaminen ja taloudellinen kilpailukyky, dosentti, Sitra Fellow, Timo Hämäläinen, SITRA

15.00 Kahvi

15.30 Kansalliset identiteetit ja kansalaisyhteiskunta, professori Mikko Lagerspetz, Åbo Akademi

16.15  Kulttuurinen tasa-arvo, vapaa-aika ja nuoret, tutkija Veronika Honkasalo, Nuorisotutkimusseura

n.17.15 Ensimmäisen päivän päätös

18.15  Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrysen iltavastaanotto Edistyksen Päivien osallistujille Ulkoasiainministeriössä, Laivastokatu 22

LAUANTAI 10.10.2009

9.30  Suomalaiset kantakuvat identiteettimme osana, FT, taidehistorian tutkija Tuula Karjalainen

10.15 Mitä suomalaisuus merkitsee maahanmuuttajataustaiselle? koordinaattori Nasima Razmyar, Monikulttuurinen Voimavarakeskus Monika

11.00 Tauko

11.15  Cohesive Glue or Suffocating Xenophobia: Managing Diversity and the Deployment of a Shared National Identity, professor Charles Husband, University of Bradford

12.00  Pakkoruotsia on vain Ruotsissa – kaksikielisyys kunniaan koko Fennoskandiassa, toimittaja Juha Tainio, SR Sisuradio Haaparanta

12.45 Yhteenveto, johtaja Karina Jutila, Ajatuspaja e2

Päätöskahvit

Edistyksen Päivät 2009 järjestetään 9.–10.10.2009 Svenska social- och kommunalhögskolanin uusissa toimitiloissa osoitteessa Snellmaninkatu 12 (Yrjö Koskisenkatu 3).

SEMINAARIMAKSU kahdelta päivältä 50 euroa, yhdeltä päivältä 30 euroa. Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille 30 euroa kahdelta ja 20 euroa yhdeltä päivältä. Opiskelijoille 20 euroa kahdelta ja 10 euroa yhdeltä päivältä. Hinta sisältää ohjelman, seminaarikansion, perjantain ja lauantain kahvit sekä iltavastaanoton. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistujien tulee ilmoittautua myös perjantain iltavastaanotolle. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

MAJOITUS Osallistujat hoitavat itse hotellivaraukset. Majoituskiintiö on varattu Sokos Hotel Helsingistä, Kluuvikatu 8. Yhden hengen huone maksaa sopimushinnalla 86 euroa ja kahden hengen huone 96 euroa/vrk. Varaukset: Sokos Hotels myyntipalvelu puh. 020 1234 600. Mainitse kiintiön nimi EP 2009. Varaukset 23.9.2009 mennessä.

ILMOITTAUTUMISET 3.10.2009 mennessä. Ilmoittautumiset sähköpostilla, Tiedeliiton kotisivun kautta (ilmoittautumislomake) tai puhelimitse. Ilmoittautumisen vahvistukseksi lähetetään maksukuitti, jolla seminaarimaksun voi maksaa pankkiin. Käytännön järjestelyiden helpottamiseksi ilmoittautumiset toivotaan em. päivään mennessä, mutta sen jälkeenkin ilmoittautumisia otetaan vastaan.

TIEDUSTELUT
Edistyksen Päivät 2009
PL 344, 00101 Helsinki
Puh. 040 728 3893, fax 09-75120211
Sähköposti: tiedeliitto@netlife.fi,

PÄÄJÄRJESTÄJÄ  Edistyksellinen tiedeliitto ry yhdessä Maaseudun Sivistysliitto ry:n ja Ajatuspaja e2:n kanssa.