EP 2007 logo

Edistyksen Päivät 2007
12.-13.10.2007

Edistyksen Päivillä 2007 pohditaan edistyksen harhoja ja haasteita. Eri aikakausina edistys on merkinnyt erilaisia asioita. Eri tahot ovat tulkinneet edistykseksi erilaisia asioita. Edistys on määritelty esimerkiksi aineelliseksi ja varsinkin henkiseksi kehitykseksi, valistukseksi ja sivistykseksi. Edistystä on pidetty ihmiskunnan kehityksenä onnellisempaan ja täydellisempään suuntaan.

Mitä on edistys ja edistyksellisyys tänä päivänä? Onko muutoksesta tullut edistyksen synonyymi? Onko edistyksen käsite kaventunut tarkoittamaan vain teknis-taloudellista muutosta, jota voidaan mitata muutamalla kvantitatiivisella tunnusluvulla? Pitäisikö edistys nähdä myös laadullisina muutoksina, jotka lisäävät kansalaisten kokemaa hyvinvointia?

Tervetuloa!
Ilkka Ruostetsaari

PERJANTAI 12.10.2007

09.30 Ilmoittautuminen

10.00

Avaus, professori Ilkka Ruostetsaari,
Edistyksellisen tiedeliiton puheenjohtaja

Helsingin yliopiston tervehdys,
vararehtori Mauno Kosonen

Edistyksen harhat ja haasteet
keskustelemassa professori Laura Kolbe, toimittaja Hannu Taanila ja professori Tapio Varis

Valta ja edistys
kansanedustaja Heidi Hautala

12.00 Lounastauko

13.00

What are the policies needed to fight climate change?
Matthew Lockwood, Senior Research Fellow, Institute for public policy research

Edistyksen mahdollisuus? Filosofis-historiallinen näkökulma muutoksen ja edistyksen ongelmaan, professori Mikko Lahtinen, Tampereen yliopisto

14.30 Kahvi

15.00

Harhainen taide
dramaturgian tutkija Jussi Parviainen

Miksi teknologialla ei ole historiaa?
professori, johtaja Karl-Erik Michelsen, Etelä-Karjala-instituutti

Korkeampien voimien väliintuloa odotellessa - pari sanaa lääketieteen ja medikalisaation historiasta ja nykypäivästä
toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes, Lääketeollisuus ry

n.17.15 Ensimmäisen päivän päätös

18.00 Iltavastaanotto
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin vastaanotto Edistyksen Päivien osallistujille Valtioneuvoston juhlahuoneistossa

LAUANTAI 13.10.2007

09.30

Edistyykö etiikka 2000-luvulla?
filosofi Maija-Riitta Ollila

Uskonasioita
toimittaja ja käsikirjoittaja Taina West

11.00 Tauko

11.15

Eriarvoistuminen uhkana
tutkimusprofessori Sakari Hänninen, Stakes

12.00

Onko median kehitys edistystä?
päätoimittaja Tapani Ruokanen, Suomen Kuvalehti

12.45

Ikääntymiskehitys ja sen tuomat haasteet – onko Eurooppa maailman vanhainkoti ja Suomi sen vuodeosasto? johtaja Markku  J. Jääskeläinen, TELA Eläketiedotus

13.00

Yhteenveto, tutkija Peter Ekholm

13.15

Päätöskahvit

SEMINAARIMAKSU kahdelta päivältä 50 euroa, yhdeltä päivältä 30 euroa. Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille 30 euroa kahdelta ja 20 euroa yhdeltä päivältä. Opiskelijoille 20 euroa kahdelta ja 10 euroa yhdeltä päivältä. Hinta sisältää ohjelman, seminaarikansion, perjantain ja lauantain kahvit sekä iltavastaanoton. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistujien tulee ilmoittautua myös perjantain iltavastaanotolle. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

MAJOITUS Osallistujat hoitavat itse hotellivaraukset. Majoituskiintiö on varattu Sokos Hotel Helsingistä, Kluuvikatu 8. Yhden hengen huone maksaa sopimushinnalla 115 euroa ja kahden hengen huone 155 euroa/vrk. Varaukset: Sokos Hotels myyntipalvelu puh. 020 1234 600. Mainitse kiintiön nimi B/EP 2007. Varaukset 11.9.2007 mennessä.

ILMOITTAUTUMISET 5.10.2007 mennessä. Ilmoittautumiset sähköpostilla, internetin kautta (ilmoittautumislomake) tai puhelimitse. Ilmoittautumisen vahvistukseksi lähetetään maksukuitti, jolla seminaarimaksun voi maksaa pankkiin. Käytännön järjestelyiden helpottamiseksi ilmoittautumiset toivotaan em. päivään mennessä, mutta sen jälkeenkin ilmoittautumisia otetaan vastaan.

TIEDUSTELUT
Edistyksen Päivät 2007
PL 344, 00101 Helsinki
Puh. 040 728 3893, fax 09 75120211
Sähköposti: tiedeliitto@netlife.fi,

PÄÄJÄRJESTÄJÄ Edistyksellinen tiedeliitto ry yhdessä ja Maaseudun Sivistysliitto ry:n ja Ajatuspaja e2:n kanssa.

Jotta Edistyksen Päivät- seminaari palvelisi suurta yleisöä tulevaisuudessakin, haluaisimme kuulla Teidän mielipiteenne ja toivomuksenne Edistyksen Päivien ohjelmasta ja järjestelyistä. Olemme tehneet pienen Internetkyselyn, johon toivoisimme teidän vastaavan. Kysely palautuu meille anonyyminä, edes lähettäjän sähköpostiosoite ei tule tietoomme.

KYSELY »

Edistyksen Päivillä 2006 tarkastellaan pohjoisen ja periferian ilmiöitä eri tieteenalojen, taiteiden ja politiikan näkökulmasta. Esitelmissä ja keskustelussa tartutaan rohkeasti tulevaisuuden mahdollisuuksiin, haasteisiinja uhkiin.

Pohjoisuus ja periferia ovat suhteellisia käsitteitä; niihin liitetään joskus negatiivinen mielikuva. Sekä pohjoisuus että periferia ovat kuitenkin myös kantovoima, vahvuus ei vain Suomessa vaan muissakin kulttuureissa. Päiville saapuukin alan tutkija sekä Isosta-Britanniasta että Kanadasta valottamaan aihetta.

Oulu ja Rovaniemi ovat omaleimaisia pohjoisia tutkimus- ja opiskeluyhteisöjä. Alueiden kulttuurit ovat kansainvälisestikin näkyviä.

Oulu ja Edistyksen Päivät kutsuvat eri alojen asiantuntijoita, tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita sekä kaikkia aiheesta kiinnostuneita kokemaan Arktisen mysterian antamaa voimaa.

Tervetuloa!

Tytti Isohookana-Asunmaa

PERJANTAI 13.10.2006

09.30 Ilmoittautuminen

10.00 Avaus
VTT Tytti Isohookana-Asunmaa, Edistyksellisen tiedeliiton puheenjohtaja

Oulun yliopiston tervehdys, rehtori Lauri Lajunen

Pohjoisen ulottuvuuden haasteet
europarlamentaarikko Pia-Noora Kauppi

How can regional identities promote progressive politics – cases from the north and from the British Isles
Dr Catherine Fieschi, Head of Research, Demos UK, Iso-Britannia

12.00 Lounastauko

13.00 Kuljemmeko sittenkin kohti jääkautta?
professori Juha-Pekka Lunkka, Oulun yliopisto

Kaamos ja psyyke – Onko syntymävuodenajalla väliä?
professori Pirkko Räsänen, Oulun yliopisto

14.30 Kahvi

15.00 Mielikuvia ja marginaaleja
FT, kirjailija, tutkija Kirsti Simonsuuri

Innovaatioiden tuotteistaminen – myytti vaiko todellisuutta?
professori Harri Haapasalo, Oulun yliopisto

Esitelmä, otsikko avoin (Native Indian Culture in Canada)
professor Terry Dokis, University of Nipissing, Kanada

Avauksia arktiseen mysteriaan, keskustelemassa professori Tapio Varis, Tampereen yliopisto ja ylilääkäri, psykiatri Antti Liikkanen, Lapin Keskussairaala

18.30 Oulun kaupungin iltavastaanotto

LAUANTAI 14.10.2006

09.30 Pohjoinen taiteilija ja depressio
kirjailija Maria Peura

Pohjoisen tieteen ja taiteen rajapintoja
rehtori Mauri Ylä-Kotola, Lapin yliopisto

Arktisen mysteerin nykysynteesistä
professori emerita Marjut Aikio

12.00 Pelastuuko pohjoinen?
professori Jussi S. Jauhiainen, Oulun yliopisto

Yhteenveto
pääkirjoitustoimittaja Markku Heikkilä, sanomalehti Kaleva

Edistyksen Päivien päätös,
professori Kyösti Oikarinen, Oulun yliopisto

13.30 Päätöslounas

Ohjelma PDF-dokumenttina »

Edistyksen Päivät 2006 järjestetään Oulun yliopiston Arkkitehtuurin osaston juhlasalissa, Aleksanterinkatu 6, Oulu.

SEMINAARIMAKSU on kahdelta päivältä 50 euroa, yhdeltä päivältä 30 euroa. Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille 30 euroa kahdelta ja 20 euroa yhdeltä päivältä. Opiskelijoille 20 euroa kahdelta ja 10 euroa yhdeltä päivältä. Hinta sisältää ohjelman, seminaarikansion, perjantaina iltapäiväkahvin, iltavastaanoton sekä lauantain päätöslounaan. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistujien tulee ilmoittautua etukäteen perjantain iltavastaanotolle ja lauantain päätöslounaalle. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

MAJOITUS Osallistujat hoitavat itse hotellivaraukset. Majoituskiintiö on varattu 13.–14.10.2006 Sokos Hotelli Arinasta. Pakkahuoneenkatu 16, 90100 Oulu. Huonevaraukset puh. (08) 3123 111, fax (08) 3123 123, e-mail: sales.arina@sokoshotels.fi ja kotisivut www.sokoshotels.fi. Huoneet sopimushintaan 13.–14.10. 2006 välinen yö 1hh ja 2hh huone 83 euroa. Huonevarauksen yhteydessä pyydetään mainitsemaan seminaariin osallistumisesta.Varaukset viimeistään 15.9.2006.

MATKUSTUS Ouluun pääsee helposti junalla, bussilla ja lentäen.

Lentokone:
Finnair
SAS Blue1
Oulun Lentokenttä on n. 15 km keskustasta.

Liikenneyhteydet Oulun lentoasemalta:
Bussi: Lentoaseman ja Oulun välillä liikennöi Koskilinjat Oy:n bussilinja no 19. Reittiä Linnanmaa – Torikatu – Oulunsalon keskusta – lentoasema. Oulun keskustassa ajetaan lentoasemalle Torikatua, Linnanmaalle Isokatua. Linja-auto liikennöi arkisin 20 minuutin välein, lauantaina ja sunnuntaina kerran tunnissa ja pysähtyy tarvittaessa kaikilla reitin varrella olevilla linja-autopysäkeillä. Lentokenttäliikenteessä noudatetaan paikallisliikenteen taksoja.
Taksipalvelut:
Taksi ja Airport 0600-30081
Oulun Taksimatkat 0400 385 066,

Terminaalin aulasta sekä saapuvan liikenteen oven ulkopuolelta löytyy maksuton taksipuhelin, joka yhdistyy automaattisesti taksikeskukseen

Juna:
Aikataulu- ja hintatiedot löytyvät VR:n kotisivulta, www.vr.fi.
Reitti- ja matkasuunnitelman voi tehdä myös Matka.fi:n sivustolta, www.matka.fi.

ILMOITTAUTUMISET 5.10.2006 mennessä. Ilmoit-tautumiset sähköpostilla, internetin kautta tai puhelimitse. Ilmoittautumisen vahvistukseksi lähetetään maksukuitti, jolla seminaarimaksun voi maksaa pankkiin. Käytännön järjestelyiden helpottamiseksi ilmoittautumiset toivotaan em. päivään mennessä, mutta sen jälkeenkin ilmoittautumisia otetaan vastaan.

Osallistumistodistukset ja opintopistesuoritukset
Todistuksen seminaariin osallistumisesta saa pyynnöstä. Opintopistekorvaavuuksista yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perus- ja jatko-opintoihin liittyen kannattaa keskustella oman opettajan
kanssa.

TIEDUSTELUT