Arvoisa vastaanottaja,

Saako ihmisen hinnoitella? Onko henkinen kasvu mahdollista? Voidaanko pahuutta poistaa? Miten identiteetti määrittyy? Onko yhteiskunta ihmistä varten? Entä uskonto? Mikä on ihmiskuva mediassa? Lapsuuden arvo? Kannattaako ihmiseen investoida? Onko prostituoitu ihminen?

Edistyksen Päivien 2003 teema Ihmisen hinta ja arvo nostaa esiin monia ihmisenä olemisen peruskysymyksiä. Esitelmissä esiin nouseviin kysymyksiin vastaaminen ei ole helppoa ja luvassa onkin poikkeuksellisen kiinnostavaa keskustelua aikamme ilmiöistä sekä yksilö- että yhteisötasolla.

Tervetuloa Edistyksen Päiville Tampereelle 17.­18.10.2003

Pekka Neittaanmäki

Perjantai 17.10.2002

9.30 Ilmoittautuminen

10.00 Avaus
Professori Pekka Neittaanmäki, Edistyksellisen tiedeliiton puheenjohtaja
Yliopiston tervehdys, rehtori Jorma Sipilä
Ihmisen hinnoittelu ­ vastoin moraalia? emeritusprofessori Juhani Pietarinen
Miten ihmisen jumala-suhde voi määrittää ihmisarvoa? pastori Mikko Huhtala, Juankoski

12.00 Lounas

13.30
Ihmisyys ja sota - kenet saa tappaa? professori Jyrki Käkönen, Tampereen yliopisto
Voidaanko pahuus hoitaa tai karsia lääketieteen keinoin? ma. professori Hannu Lauerma

15.00 Kahvi

15.30
Onko ihminen yhteiskuntaa yhteiskunta ihmistä varten? professori Heta Gylling, Helsingin yliopisto
Sukupuoli - ihmisen esineellinen ulottuvuus VTT, tutkija Petri Sipilä, Jyväskylän yliopisto
Media ja identiteetti. Sankareita, seksipommeja ja syömishäiriöitä, viestintäpäällikkö Anu Mustonen, Jyväskylän yliopisto

18.00 Ensimmäisen päivän päätös

Lauantai 18.10.2002

9.00
Transmoderni ihmiskäsitys ­ pystyykö ihminen kehittymään henkisesti? psykologi, kirjailija Tony Dunderfelt
Oikeudellinen valta ja ihminen - katsaus oikeudellisen vallankäytön historiaan, OTT, professori, Jukka Kekkonen, Helsingin yliopisto

10.30 Kahvi

Lapsuus: saalis vai aarre? Akatemia tutkija, dosentti Irmeli Järventie, Tampereen yliopisto
Onko prostituoitu ihminen? puheenjohtaja, Johanna Sirkiä, Seksialan liitto SALLI

12.30 Lounas

13.30
Taiteen merkitys ihmiselle, FM (väit), projektijohtaja Hanna-Liisa Liikanen, Suomen Mielenterveysseura
Haasteena hupeneva työvoima, professori Olavi Manninen, Työorganisaatioiden toimintakunto -instituutti, Tampereen yliopisto

15.30 Päätös

Edistyksen Päivät 2003 järjestetään Tampereen yliopiston luentosalissa A1 osoite Kalevantie 4 Tampere. (Avausjakso 17.10.2003 klo 10-12.00 päärakennuksen juhlasalissa). Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

SEMINAARIMAKSU on kahdelta päivältä 50 €, yhdeltä päivältä 30 €, opiskelijoille ja Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille 30 € kahdelta päivältä ja 20 € yhdeltä päivältä. Hinta sisältää kahvit molempina päivinä. Osallistujien lounaat, majoitus ja matkat eivät sisälly hintaan. Osallistujien tulee ilmoittautua etukäteen.
MAJOITUS Osallistujat varaavat majoituksen itse. Ramada Hotelli Tampere, Yliopistonkatu 44, on varattu kiintiö. Yöpyminen maksaa yhden hengen huoneessa 82 € ja kahden hengen huoneessa 99 €. Varaukset ja varausten muutokset suoraan huonevarauksiin 03-2455110. Mainitse kiintiönimi EP 2003. Majoitus maksetaan suoraan hotelliin. Majoitusvaraukset 26.9.2003 mennessä.

ILMOITTAUTUMISET 6.10.2003 mennessä. Ilmoittautumiset sähköpostilla, netinkautta, oheisella kupongilla tai puhelimitse. Ilmoittautumisen vahvistukseksi lähetetään maksukuitti, jolla seminaarimaksun voi maksaa pankkiin. Jälki-ilmoittautuminen on mahdollista em. päivän jälkeen puhelimitse ja www-sivujen kautta.

TIEDUSTELUT JA ILMOITTAUTUMISET Edistyksen Päivät 2003, PL 344, 00101 Helsinki, puh. 09-652 101, fax 09-662 503, sähköposti: tiedeliitto@netlife.fi, http://www.tiedeliitto.net

Järjestäjät: Edistyksellinen tiedeliitto ry, Maaseudun Sivistysliitto ry