Arvoisa vastaanottaja,

Edistyksen Päivien 2002 teemana on "Toisenlainen maailma on mahdollinen". Tarkastelun kohteena ovat sekä toisenlainen maailmaa että toisenlainen ihmisyys. Esille nousevia globaaleja näkökulmia ovat mm. kehityksen ulottuvuudet, kulttuurin paluu, globaali oppiminen. Ajankohtaisia paikallisia teemoja ovat mm. alueellinen jakautuminen ja työn uudelleen muotoutuminen sekä yhteisöllisyys. Toisenlaiseen ihmisyyteen liittyen keskustelua käydään mm. kumppanuudesta sekä ihmisen kyvystä kohdata oma rajallisuutensa, ristiriitaisuutensa ja haavoittuvuutensa.

Tervetuloa Edistyksen Päiville Helsinkiin 18. - 19.10.2002

Pekka Neittaanmäki

Perjantai 18.10.2002

9.30 Ilmoittautuminen

10.00 Avaus
Professori Pekka Neittaanmäki, Edistyksellisen tiedeliiton puheenjohtaja
Ulkoministeri Erkki Tuomioja
Bolognasta Dakariin: koulutusta kaikille, professori Ilkka Niiniluoto, Helsingin yliopisto
Kulttuurin paluu ja globaali oppiminen, professori Tapio Varis, Unesco Chair Tampereen yliopisto
Enemmän hyvinvointia, vähemmän köyhyyttä; kehitysyhteistyön uudet haasteet, osastopäällikkö Ritva Jolkkonen, Ulkoasiainministeriö

12.30 Lounas

14.00
Ratkaiseeko informaatio- ja kommunikaatio- teknologia kehityksen ongelmia? VTT, dosentti, yliassistentti Jussi Raumolin, Helsingin yliopisto
Kehityksen monet ulottuvuudet; kehitystä vai kestävää kehitystä? professori Ossi V. Lindqvist, Kuopion yliopisto

15.30 Kahvi

16.00
Ihmisen arvo tässä ajassa, filosofi Jyri Puhakainen
Syyllinen ihminen markkinavoimien tuolla puolen, dosentti, yliopistonlehtori Sami Pihlström, Helsingin yliopisto

17.30 Ensimmäisen päivän päätös

Lauantai 19.10.2002

9.00 Aamukahvi

9.30
Globaalit ympäristökysymykset - minne mennään Johannesburgin jälkeen? Pekka Haavisto, UNEP, Afganistan- ja Palestiina-tutkimusryhmien puheenjohtaja
Viholliskuvat ja erilaisuuden kohtaaminen, teologian tohtori, dosentti, Martti Lindqvist
Modernin ratkaisun riittämättömyys ja vaatimus sivistävästä työstä, tutkija Matti Vesa Volanen, Jyväskylän yliopisto

12.00 Lounas

13.30
Vapaaehtoistoiminta yksilön ja sosiaalisen yhteisön suojana, emeritusprofessori Antti Eskola, Tampereen yliopisto
Nuoruuden palo ja suurten edistyskertomusten hiipuminen - hankala yhtälö? VTT, tutkija, yliopettaja Jaana Lähteenmaa, Mikkelin Ammattikorkeakoulu

Keskustelua

15.30 Päätös

Edistyksen Päivät 2002 -tapahtuma järjestetään Helsingin yliopiston päärakennuksella, Fabianin- katu 33, 3 krs sali 5. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

SEMINAARIMAKSU on kahdelta päivältä 50 €, yhdeltä päivältä 30 €, opiskelijoille ja Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille 30 € kahdelta päivältä ja 20 € yhdeltä päivältä. Hinta sisältää kahvit molempina päivinä. Osallistujien lounaat, majoitus ja matkat eivät sisälly hintaan. Osallistujien tulee ilmoittautua etukäteen.
MAJOITUS Osallistujat varaavat majoituksen itse. Sokos Hotel Helsingistä, Kluuvikatu 8, on varattu kiintiö. Yöpyminen maksaa yhden hengen huoneessa 85 € ja kahden hengen huoneessa 100 €.Varaukset ja varausten muutokset suoraan Sokos Hotels Myyntipalveluun puh. 020 1234600. Mainitse kiintiönimi EP 2002. Majoitus maksetaan suoraan hotelliin. Majoitusvaraukset 20.9.2002 mennessä.

ILMOITTAUTUMISET 4.10.2002 mennessä, sähköpostilla, netin kautta, tai puhelimitse. Ilmoittautumisen vahvistukseksi lähetetään maksukuitti, jolla seminaarimaksun voi maksaa pankkiin. TIEDUSTELUTEdistyksen Päivät 2002, PL 344, 00101 Helsinki, puh. 09-652 101, fax 09-662 503, sähköposti: tiedeliitto netlife.fi, www.tiedeliitto.net

PERUUTUKSET Osanoton peruuntumisesta tulee ilmoittaa hyvissä ajoin. Toimistokuluina peritään 11.10.2002 jälkeen tehdyistä peruutuksista 5 €. Jos osallistuja jää saapumatta ilman peruutusilmoitusta, on peruutusmaksu 10 €.

Järjestäjät: Edistyksellinen tiedeliitto ry, Maaseudun Sivistysliitto ry