Arvoisa vastaanottaja,

Edistyksen Päivien 2001 teema "Medikalisaation mahti? ­ Lääketieteen kirot ja siunaukset" nostaa keskusteluun lääketieteen tehtävät ja vaikutukset. Tapahtuman luonteen mukaisesti Edistyksen Päivillä tarkastellaan monialaisesti ja monitieteisesti terveyttä/sairautta yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta.

Terveyteen ja sairauteen liittyvien asioiden merkitys on suuri jokaiselle meistä inhimillisellä tasolla. Tämän päivän julkisuudessa terveyteen/sairauteen liittyvät kysymykset nousevat esiin monilta tahoilta, mutta usein yksiulotteisesta näkökulmasta. Yhteiskunnallisessa päätöksenteossa yksiulotteisuudesta seuraa kapeita, epäinhimillisiä ja lyhytnäköisiä ratkaisuja.

Tervetuloa Edistyksen Päiville Turkuun 19.-20.10.2001 kuulemaan asiantuntijoita ja antamaan oma panos keskusteluun.

Pekka Neittaanmäki

Perjantai 19.10.2001

9.30 Ilmoittautuminen

10.00
Avaus: puheenjohtaja, professori Pekka Neittaanmäki
Yliopiston tervehdys, rehtori Keijo Virtanen
Medikalisaatio, mistä on kyse?, Dosentti Markku Myllykangas, Kuopion yliopisto
Media sairastaa, tutkija Sinikka Torkkola, Tampereen yliopist
"Yölinjalla: arkielämän ongelmasta psyykkiseen sairauteen", psykologi, filosofian tohtori Pekka Sauri

12.30 Lounas

14.00 Medikalisaation muuttuva momentti, toiminnanjohtaja Harri Vertio, Terveyden edistämisen keskus ry
Kustannusvaikuttavuudesta priorisointiin, ma professori Olli-Pekka Ryynänen, Kuopion yliopisto

15.30 Kahvi
16.00 Medikalisering och makt: Tre olika faser och aktörer, akatemiaprofessori Elianne Riska, Åbo Akademi
Muuttuva biologinen sairauskäsite, professori Kalervo Väänänen, Turun yliopisto
Terveyden palvontaan ­ medikalisaation luomat uhkavisiot, suunnittelija Raimo Tuomainen, Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri

18.00 Ensimmäisen päivän päätös

Lauantai 20.10.2001

9.00
Seniorikansalainen, kauneusleikkaus, täsmälääkitykset ­ siinäkö vanhuuteni?
professori Sirkka-Liisa Kivelä, Turun yliopisto
Terveysturvan rahoitusjärjestelyillä sairautta vai terveyttä? ylilääkäri Jyrki Elo, Kela

10.30 Kahvi

11.00 Lääke- ja lisäravintovalmisteet ja medikalisaatio, dosentti, ylilääkäri Veijo Saano, Lääkelaitos
Portsari vai povari - lääkärintyönkuvan ja lääkärikoulutuksen haasteet, dosentti, koulutus- ja tutkimuspalvelujen johtaja Leila Risteli, Oulun yliopisto

12.30 Lounas

14.00
Yksilön itsemäärääminen ja medikalisaatio - mahdoton yhtälö? TtT, dosentti Maritta Välimäki, Tampereen yliopisto
Tulisiko yksilönoikeudet ottaa vakavasti terveydenhuollossa? OTK, tutkija Paula Ilveskivi, Helsingin yliopisto
Geneettinen syrjintä, FT, erikoistutkija Veikko Launis, Turun yliopisto

Keskustelua

16.00 Päätös

Edistyksen Päivät 2001 -tapahtuma järjestetään Turun yliopistonmäellä sijaitsevassa luonnontieteiden talossa (sali 22). Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.

SEMINAARIMAKSU on kahdelta päivältä 220 mk, yhdeltä päivältä 140 mk , opiskelijoille ja Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille kahdelta päivältä 170 mk ja yhdeltä päivältä 120 mk. Hinta sisältää kahvit molempina päivinä. Osallistujien lounaat, majoitus ja matkat eivät sisällly hintaan. Osallistujien tulee ilmoittautua etukäteen.

MAJOITUS Osallistujat varaavat majoituksen itse. Kiintiö on varattu Sokos Hotel City Börs (os. Eerikinkatu 11, p. 02- 337 381). Yöpyminen maksaa yhden hengen huoneessa 420 mk ja kahden hengen huonessa 210 mk/hlö. Varaukset ja varausten muutokset tulee tehdä suoraan hotelliin. Mainitse varauskoodi Edistyksen Päivät. Majoitus maksetaan suoraan hotelliin. Majoitusvaraukset 21.09.2001 mennessä.

ILMOITTAUTUMISET 4.10.2001 mennessä. Ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumiskortilla, kirjeellä, puhelimitse tai sähköpostilla. Ilmoittautumisen vahvistukseksi osanottajille lähetetään maksukuitti, jolla seminaarimaksun voi maksaa pankiin.

PERUUTUKSET Osanoton peruuntumisesta tulee ilmoittaa hyvissä ajoin. Toimistokuluina peritään 10.10.2001 jälkeen tehdyistä peruutuksista 30 mk. Jos osallistuja jää saapumatta ilman peruutusilmoitusta, on peruutusmaksu 50 mk.

TIEDUSTELU JA ILMOITTAUTUMISET
Edistyksen Päivät 2001, PL 344, 00101 HELSINKI