Edistyksen Päivät 2000
Tampereen yliopistolla 27. - 28.10.2000

Arvoisa lukija,

Edistyksen päivien 25-vuotisjuhla keskittyy pohtimaan median mahtia ja vaihtoehtojen maailmaa. Medioiden monipuolisuus ja erilaisuus on taannut kansalaismielipiteen kehityksen. Nyt tutkijat kuitenkin väittävät, että kansalaiset ovat alistuneet sellaiseen julkisuuteen, jota hallitsevat byrokraattiset, kaupalliset ja ammatilliset uutisorganisaatiot.

Heijastaako välinpitämättömyys lehdistöä kohtaan välinpitämättömyyttä koko politiikkaa kohtaan? Onko uutisvälineiden monopolisoituminen ja politiikan näivettyminen vaihtoehdottomuudeksi lamaannuttanut demokratian toimivuutta? Mikä olisi se 2000-luvun kansalaisyhteiskunnan ja länsimaisen demokratia media, jota kansalaisjournalismi hakee?

Tervetuloa Edistyksen Päiville Tamperelle 27.-28.10.2000 kuulemaan asiantuntijoita ja antamaan oma panos keskusteluun.

Pekka Neittaanmäki

Perjantai 27.10.2000

9.30 Ilmoittautuminen

10.00
Avaus: Edistyksellisen tiedeliiton puheenjohtaja, prof. Pekka Neittaanmäki
Tervehdykset
Tampereen yliopiston tervehdys, vararehtori Marja Jylhä
Viestiikö media vaihtoehdottomuutta? prof. Tapio Varis, Tampereen yliopisto
Sukupolveni unta - millaista on elämä edistyksen jälkeen? tutkija Anu Kantola, Helsingin yliopisto
Journalisti on tämän päivän jumala - uskotko häneen? pääkirjoitustoimittaja Stig Kankkonen, Hufvudstadsbladet

11.30 Lounas

13.00
Talousajattelun kerettiläiset, VTT Maija-Riitta Ollila
Naisillako valtaa patriarkaatin linnakkeessa, YK:ssa? maisteri Hilkka Pietilä
Kansalaisjärjestöt ja -liikkeet yhteiskunnallisina vallankäyttäjinä, dos. Ilkka Ruostetsaari, Suomen Akatemia

15.00 Kahvi

16.00
Kasvun vaihtoehdot - onko niitä? ylijohtaja Reino Hjerppe, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
Periaatteessa julkista: julkisen ja salaisen epämääräiset rajat julkisuuden ihmemaassa, tutkimuspäällikkö Asko Hynninen, Jyväskylän yliopiston Mediainstituutti
Kasvatus mediakritiikkinä, mediakritiikki kasvatuksena, prof. Juha Suoranta, Lapin yliopisto

17.30 Ensimmäisen päivän päätös

18.00 Iltavastaanotto

Lauantai 28.10.2000

9.00
Jälkiviisauden juhlat, kirjailija Jouko Tyyri
Aikamme sankari on Kari Grandi - media, valta ja eliitit, dos. Laura Kolbe, Helsingin yliopisto
Toisenlainen 60-luku, päätoimittaja Jarmo Virmavirta, Nykypäivä

10.30 Kahvi

11.00
Journalismi kaupallisuuden ja virkavallan uhkien alla. Onko "public journalism" ratkaisu ongelmaan?, tri Erkki Karvonen, Tampereen yliopisto
Onko radikaalia olla konservatiivi? prof. emer. Seikko Eskola, Tampereen yliopisto
Vaiennettu media - vaikeneva tutkimus, prof. Esko Salminen, Tampereen yliopisto

12.30 Lounas

14.00
Mitä tutkittiin ja miksi – mitä ei tutkittu ja miksi? prof. Kaarle Nordenstreng, Tampereen yliopisto

14.30
Päätöskeskustelu: Missä on pihvi?
Mitä tiedotusväline haluaa journalismistaan tietää? toimituspäällikkä Olli Kemppainen, STT
Mediatutkimuksesta journalismiin - löytyykö linkkiä? toimittaja Heikki Hellman, Helsingin Sanomat
Tutkimuksen anti journalismille - vähän porua, vähän villoja, ajankohtaisohjelmien päällikkö Jyrki Richt, YLE, TV 2

Puheenjohtajina, tutkija Anu Kantola ja professori Tapio Varis

16.00 Päätös

Edistyksen Päivät 2000 järjestetään Tampereen yliopiston päärakennuksella (sali D 10 b, Kalevantie 4). Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.
Seminaarimaksu. Kahdelta päivältä 220 mk, yhdeltä päivältä 140 mk, opiskelijoille ja Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille kahdelta päivältä 170 mk ja yhdeltä päivältä 120 mk. Hinta sisältää kahvit molempina päivinä. Osallistujien lounaat, majoitus ja matkat eivät sisälly hintaan.

Osallistujien tulee ilmoittautua etukäteen.

Majoitus. Osallistuja varaavat majoituksen itse. Ramada Hotelli (os. Yliopistonkatu 44, p. 03-245 5111).Yöpyminen maksaa sopimushinnalla yhden hengen huoneessa 460 mk ja kahden hengen huoneessa 245 mk/hlö. Sokos Hotel Villa (os. Sumeliuksenkatu 14, p. 03-262 6267).Yöpyminen maksaa sopimushinnalla yhden hengen huoneessa 430 mk ja kahden hengen huoneessa 215 mk/hlö.Varaukset ja varausten muutokset tulee tehdä suoraan hotelliin 2.10.2000 mennessä. Mainitse varauskoodi Edistyksen Päivät. Majoitus maksetaan suoraan hotellille.

Ilmoittautumiset 9.10.2000 mennessä. Ilmoittautuminen tehdään ilmoittautumiskortilla, kirjeellä, puhelimitse tai sähköpostilla. Ilmoittautumisen vahvistukseksi osanottajille lähetetään maksukuitti, jolla seminaarimaksun voi maksaa pankkiin.

Peruutukset. Osanoton peruuntumisesta tulee ilmoittaa hyvissä ajoin. Toimistokuluina peritään 15.10.2000 jälkeen tehdyistä peruutuksista 30 mk.
Jos osallistuja jää saapumatta ilman peruutusilmoitusta, on peruutusmaksu 50 mk.

Ohjelmatilaukset, tiedustelut, ilmoittautumiset
Edistyksen Päivät 2000, postiosoite PL 344, 00101 Helsinki