(Eeikinkatu 28, 5 krs)

toimisto@tiedeliitto.net

tiedepolitiikka@tiedeliitto.net

Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, Helsinki

Edistyksen Päivillä 2016 keskustellaan yliopistoissa ja korkeakouluissa annettavan opetuksen ja tehtävän tutkimuksen merkityksestä kehityksen dynamona. Millaiseksi näemme korkeakouluissa tehtävän tutkimuksen ja annettavan opetuksen eettisen, yhteiskunnallisen, kulttuurisen ja taloudellisen voiman? Millainen yhteiskunnallisen kehityksen voima on korkeakouluissa tehtävä tutkimus? Mikä on tieteellisen koulutuksen merkitys yksilölle ja yhteiskunnalle?

Mitkä ovat yliopistoille ja korkeakouluille asettuvat peruskysymykset ja tehtävät tässä ajassa? Kysymystä pohditaan yksilöiden ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä kansallisesti ja globaalisti katsottuna. Ovatko perustehtävät ja -kysymykset muuttuneet vuosisatojen kuluessa, muuttuvatko ne tulevaisuudessa? Mikä on korkeakouluyhteisön voima ja mistä se muodostuu ja mihin se suuntautuu? Mistä kasvaa tieteentekijöiden ja korkeakouluopiskelijoiden halu tutkia, opiskella ja kehittää yhteiskuntaa?

Tervetuloa Edistyksen Päiville 2016!

Jouni Välijärvi

TORSTAI 6.10.2016

12.30 Ilmoittautuminen

13.00 Avaus  professori Kyösti Oikarinen, Edistyksellinen tiedeliitto ry:n varapuheenjohtaja

13.15 Voittoisa humanismi – ja vastarinnan teoria
professori Eero Tarasti, Helsingin yliopisto

14.00 Taide ja maailman kompleksisuus
professori Kirsi Monni, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu

14.45 Kahvi

15.15 Yliopiston luhistuneet unelmat ja kadotettu autonomia
professori Risto Rinne, Turun yliopisto

16.00 Akateemisen ajattelun alkeiskurssi
professori Sami Franssila, Aalto-yliopisto

16.45 How the Other Half Lives…
rehtori Petri Raivo, Karelia-ammattikorkeakoulu

17.30 Ensimmäisen päivän päätös

18.15–20.00  Iltavastaanotto
Helsingin yliopiston vararehtori Anna Maurasen vastaanotto
Edistyksen Päivien osallistujille Tieteiden talolla, 5 krs.

PERJANTAI 7.10.2016

9.00 Miten humanistinen tutkimus vaikuttaa yhteiskunnassa?
tutkijatohtori Inkeri Koskinen, Helsingin yliopisto

9.45 Tutkimus, innovaatiot ja talouskasvu miksi yhteys ei toimi?
toimitusjohtaja Risto Murto, Vakuutusyhtiö Varma

10.30 Tiedepolitiikan myyttejä ja tosiasioita
dosentti Panu Raatikainen, Tampereen yliopisto

11.15 Lounas

12.00 Opintojen aikainen työssäkäynti – asiantuntijuuden kehittymisen edistäjä vai valmistumisen este?
professori Sari Lindblom-Ylänne, Helsingin yliopisto

12.45 Tieteellinen sivistys – erottautumista tieteellisestä rahvaasta
dosentti Leila Pehkonen, Helsingin yliopisto

13.30 Yliopistojen tehtävä 21. vuosisadalla: kriittinen järki, ihmiskunnan yhteinen oppiminen ja res publica globale
professori Heikki Patomäki, Helsingin yliopisto

14.15–14.30  Loppusanat

Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille. Päivät järjestetään Tieteiden talolla, salissa 104, Kirkkokatu 6, Helsinki.

Seminaarimaksu: Kahdelta päivältä 70 euroa, yhdeltä päivältä 50 euroa. Edistyksellisen tiedeliiton jäsenille 45 euroa kahdelta ja 35 euroa yhdeltä päivältä. Opiskelijoille 35 euroa kahdelta ja 25 euroa yhdeltä päivältä. Hinta sisältää ohjelman, seminaarikansion, torstain kahvin ja perjantain lounaan sekä iltavastaanoton. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistujien tulee  erikseen ilmoittautua torstain iltavastaanotolle.

Uusille syksyllä 2016 jäseneksi liittyvillä Edistyksen Päivien osallistumismaksu sisältyy vuoden 2016 jäsenmaksuun (jäsenmaksu 35 euroa, opiskelijoille 20 euroa), kun jäsenmaksu on maksettu ennen Edistyksen Päiviä.

Majoitus: Osallistujat hoitavat itse hotellivaraukset. Majoituskiintiö on varattu Sokos Hotel Helsingistä, Kluuvikatu 8, 00100 Helsinki. Yhden hengen huone maksaa sopimushinnalla 120 euroa ja kahden hengen huone 135 euroa/vrk. Varaukset: Sokos Hotels myyntipalvelu puh. 020 1234 601, mainitse kiintiön nimi EP 2016, varaukset 29.9.2016 mennessä.

Ilmoittautumiset: 30.9.2016,mennessä toimisto@tiedeliitto.net tai Tiedeliiton kotisivun www.tiedeliitto.net kautta (ilmoittautumislomake) tai puhelimitse 040 728 3893.

Pääjärjestäjä: Edistyksellinen tiedeliitto ry yhdessä e2:n kanssa

Tervetuloa Edistyksen Päiville 6.–7. lokakuuta Helsinkiin!