Tapahtumia 2010

Edistyksellisen tiedeliitto ry:n
sääntömääräiseen syyskokous ja kokouksen jälkeen avoin alustus- ja keskustelutilaisuus
torstaina 25. marraskuuta 2010 alkaen klo 17.00 Maaseudun Sivistysliiton kokoustilassa, Eerikinkatu 28, 5. krs.Helsinki

klo 18.00 Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori
Kalervo Väänänen alustaa aiheesta;
Yliopistoelämä ennen ja nyt

Tilaisuus on avoin.

Metropolipolitiikka, seutupolitiikka, aluepolitiikka
– Mistä oikein on kysymys?

Edistyksellinen tiedeliitto ry järjestää seminaarin keskiviikkona 15.9.2010 alkaen klo 12.30 Tieteiden talolla, salissa 505, Kirkkokatu 6, Helsinki

Alueellisesta kehittämisestä on käyty viimeaikoina paljon keskustelua. Käytössä on useita termejä ja rakenteet muodostavat yhä vaikeammin hahmotettavan mosaiikin. Läänit on korvattu aluehallintovirastoilla ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla, joiden hallinnolliset rajat poikkeavat eri osissa maata. Maakuntahallinnonkin luomisesta keskustellaan. Kunnallisia palveluita tuotetaan lisääntyvässä määrin kuntien välisellä yhteistyöllä ja seutukuntien tasolla. Paras-hankkeen seurauksena kuntakoko on kasvussa, joskin hitaasti. Suurissa kaupungeissa koetaan, että ne on laiminlyöty aluepolitiikassa, minkä vuoksi nähdään tarvittavan erityistä metropolipolitiikkaa. Aluepolitiikasta on tullut suoranainen leimakirves, jonka harjoittamisesta toista osapuolta epäillään.

Seminaarissa pohditaan, missä alueellisessa kehittämistyössä oikein mennään ja mitä pitäisi tehdä? Miten kansalaisten peruspalvelut tehokkaimmin tuotetaan ja miten tasa-arvoa niiden saatavuudessa voidaan parantaa? Miten asumisen ja yrittämisen toimintaedellytyksiä voidaan parantaa? Muodostuuko kuntien ja valtion väliin sijoittuvista hallinnollisista organisaatioista sekava kokonaisuus, joka kaipaa vielä kokoamista, esimerkiksi maakuntien pohjalta vai pitääkö kuntakokoa radikaalisti kasvattaa?

12.30–13.00 Kahvi

13.00–13.10 Avaus varapuheenjohtaja Kyösti Oikarinen, Edistyksellinen tiedeliitto

13.10–13.40 Meille metropoli, Euroopalle Kainuu,
kansanedustaja Matti Vanhanen
Avaa tekstitiedosto (RTF)

13.40–14.10 Tarvitaanko erillistä metropolihallintoa?
kansanedustaja Outi Mäkelä

14.10–14.40 Monitasoinen aluepolitiikka vai kamppailu aluetasoista? rehtori Perttu Vartiainen, Itä-Suomen yliopisto
Avaa PowerPoint-esitys

14.40–15.10 Onko kansalaisten maantiede unohtunut?
professori Hannu Katajamäki, Vaasan yliopisto

15.10– Keskustelua ja päätös

Kahvitarjoilun vuoksi tilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan 13.09.2010 klo 15.00 mennessä liiton pääsihteerille, sähköpostilla tiedeliitto@netlife.fi tai puhelimitse 040 728 3893.

Kutsu vuosikokoukseen ja keskustelutilaisuuteen

Edistyksellisen tiedeliitto ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidetään torstaina 15.04.2010 alkaen klo 17.00 Maaseudun Sivistysliiton neuvottelutilassa, Eerikinkatu 28, 5. krs Helsinki

Vuosikokous
1 § Kokouksen avaus
2 § Kokouksen puheenjohtajan valinta
3 § Kokouksen sihteerin valinta
4 § Pöytäkirjan tarkastajien ja ääntenlaskijoiden valinta
5 § Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
6 § Esityslistan hyväksyminen
7 § Ilmoitusasiat
8 § Liiton toimintakertomus vuodelta 2009
9 § Liiton tilit vuodelta 2009, tilintarkastajien lausunto, tuloslaskelma ja tase
10 § Tili- ja vastuuvapauden myöntäminen
11 § Ajankohtaiset tiede ja korkeakoulupoliittiset kysymykset
12 § Muut mahdolliset asiat
13 § Kokouksen päättäminen

Vuosikokouksen jälkeen klo 18.00 varadekaani, professori Outi Krause Aalto- yliopiston Teknillisestä korkeakoulusta alustaa aiheesta Aalto-yliopisto: missä olemme menossa?
Kahvitarjoilun vuoksi tilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan 13.04.2010 klo 15.00 mennessä liiton pääsihteerille, sähköpostilla tiedeliitto@netlife.fi tai puhelimitse 040 728 3893.
Hallitus.

Aiempia tapahtumia vuonna 2008 »
Aiempia tapahtumia vuonna 2007 »

Aiempia tapahtumia vuonna 2006 »