Tapahtumia 2007

Syyskokous ja alustus-/keskustelutilaisuus 26.11.2007

Edistyksellisen tiedeliitto ry:n sääntömääräiseen syyskokous ja kokouksen jälkeen avoin alustus- ja keskustelutilaisuus maanantaina 26. marraskuuta 2007 alkaen klo 17.15 Tieteiden talo, sali 309, Kirkkokatu 6, Helsinki.

klo 17.15–18.00
SYYSKOKOUS

Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat: liiton puheenjohtajan, varapuheenjohtajien ja hallituksen jäsenten valinta, toimintasuunnitelman ja talousarvion vahvistaminen vuodelle 2008 ja jäsenmaksujen suuruus.

Kahvitarjoilu

Klo 18.00–19.30
KESKUSTELUTILAISUUS

Keskustelutilaisuudessa alustavat Helsingin yliopiston professori Heikki Patomäki ”Alistumisen etiikka – eli kuinka helppoa on päästä eroon tieteen vapaudesta ja yliopistojen itsehallinnollisuudesta” ja Helsingin kauppakorkeakoulun professori Vesa Puttonen ”Innovaatioyliopisto on hankkeena riittämätön”.

Tervetuloa joukolla mukaan keskustelemaan!

Hallitus

Tilaisuus on avoin.
Ennakkoilmoittautuminen ei ole pakollinen, mutta tarjoilujen vuoksi ilmoittautumisia toivotaan torstaihin 22.11.2007 klo 15.00 mennessä sähköpostitse Tuija Rimmille, tiedeliitto@netlife.fi  tai puh. 040 728 3893.

Keskustelutilaisuuden (12.2.2007) luentoesityksiä:

"Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet", 12.2.2007
Keijo Virtanen (lataa Powerpoint-esitys)
Lasse Männistö (lataa Powerpoint-esitys)

pidettävään keskustelutilaisuuteen

Mihin huippuyliopistoja tarvitaan?

klo. 16.00
Tilaisuuden avaus. Tutkaksen puheenjohtaja, kansanedustaja Kimmo Kiljunen

16.10
Huippuyliopisto Suomen tulevaisuutta turvaamaan. Toimitusjohtaja Martti Mäenpää, Teknologiateollisuus ry

16.30
Rakennemuutoksen ristipaineet. Vararehtori Satu Lähteenmäki, Turun kauppakorkeakoulu

16.50
Yliopiston monet profiilit – luovuutta uudesta tiedosta. Dosentti, projektipäällikkö Topiantti Äikäs, Oulun yliopisto

17.10
Kahvitauko

17.30
Kansanedustajien kommenttipuheenvuorot. Kansanedustaja Raija Vahasalo, Kokoomuksen eduskuntaryhmä. Kansanedustaja Aila Paloniemi, Keskustan eduskuntaryhmä. Kansanedustaja Tuula Peltonen, Sosiaalidemokraattinen eduskuntaryhmä. Kansanedustaja Ville Niinistö, Vihreä eduskuntaryhmä

18.00
Keskustelua

19.00
Tilaisuuden päätös. Professori Kyösti Oikarinen, Tutkaksen vpj, ETLn vpj

Vuosikokous ja keskustelutilaisuus 16.4.2007

Edistyksellisen tiedeliitto ry:n sääntömääräinen vuosikokous ja keskustelutilaisuus maanantaina 16.4.2007 alkaen klo 17.00 Taideteollisen korkeakoulun Visuaalisen kulttuurin tutkimuskeskuksen luentosalissa 344. Osoitteessa Hämeentie 135 C, 00560 Helsinki.

KESKUSTELUTILAISUUS klo 17.00
Taideteollisen korkeakoulun vararehtori, professori Merja Salo kertoo Taideteollisen korkeakoulun toiminnasta tänään; kansainvälistymisestä ja taidekorkeakoulujen yhdistämissuunnitelmasta.

VUOSIKOKOUS KLO 18.00
Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat, joita ovat mm. liiton toimintakertomus ja tilit vuodelta 2006 sekä tili- ja vastuuvapauden myöntäminen tilivelvollisille.

Tervetuloa!
Hallitus

Kahvitarjoilun vuoksi tilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan 12.4.2007 klo 15.00 mennessä liiton sihteerille, sähköpostilla tiedeliitto@netlife.fi tai puhelimitse (09) 652 101.

Edistyksellinen tiedeliitto ry järjestää keskustelutilaisuuden
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet

Maanantaina 12.2.2007 klo 13–16.00, Tieteiden talon salissa 505, os. Kirkkokatu 6, Helsinki

Keskustelutilaisuuden tavoitteena on tuoda esille opetusministeriön, korkeakoulukentän ja eri puolueiden näkemykset tiede- ja yliopistopolitiikan painopisteistä seuraavalla vaalikaudella. Yliopistojen tehtävät ja rakenteet ovat muutoksessa. Suomea rakennetaan menestymisen ja korkean osaamisen varaan, mutta kuinka tämä strategia onnistuu? Tulisiko yliopistojen olla innovaatioiden tuottajia, työvoiman kouluttajia vai sivistyksen kehtoja? Riittävätkö rakenteelliset ratkaisut yliopistojen kehittämisessä vai tarvitaanko myös lisäresursseja? Unohtuvatko opetus ja opettajat kasvavan tohtorituotannon ja huippututkimukseen panostamisen paineessa? Yliopistojen kilpailukyky työnantajana: mistä huippututkimuksen tekijät löytyvät tulevaisuudessa kun tarjolla on van pätkätöitä?

Keskustelutilaisuus rakentuu kolmesta 20 min alustuksesta ja eri puolueiden edustajien 5–10 minuutin pituisista kommenttipuheenvuorosta, jossa he esittelevät puolueidensa tiede- ja korkeakoulupoliittista tavoitteenasettelua.

Tämän jälkeen sekä alustajat että kommentaattorit osallistuvat yleiskeskusteluun.

Ohjelma:

13.00 Kahvit

13.20 Avaus professori Ilkka Ruostetsaari, Edistyksellinen tiedeliitto ry

13.30 Alustukset:
Johtaja Markku Mattila, opetusministeriö
Rehtori Keijo Virtanen, Turun yliopisto. (Lataa Powerpoint-esitys)
Puheenjohtaja Lasse Männistö, SYL. (Lataa Powerpoint-esitys)

14.30 Kommenttipuheenvuorot:
Valtiosihteeri Risto Volanen, Valtioneuvoston kanslia, Keskusta
Tutkija Juho Lindman, Helsingin kauppakorkeakoulu, Vasemmistoliitto
Vihreiden varapuheenjohtaja, tutkija Ville Niinistö, Vihreät
Yksikönjohtaja Jukka Mäkelä, Tekniikan Akateemisten liitto, Kokoomus
Yliopiston lehtori, dosentti Thomas Wallgren, Helsingin yliopisto, SDP

Keskustelua

16.00 Päätös

Kahvitarjoilun vuoksi keskustelutilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan 8.2.2007 klo 13.00 mennessä, sähköpostilla tiedeliitto@netlife.fi tai puhelimitse (09) 652 101.

Luentoesitykset:
Keijo Virtanen (lataa Powerpoint-esitys)
Lasse Männistö (lataa Powerpoint-esitys)

Oulun paikallisosasto järjestää vaalipaneelin
Miten korkeakoulutus vastaa yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin?

Maanantaina 5.2.2007 alkaen klo 18.00. Kirkkotorin koulutuskeskuksessa, Asemakatu 5, Oulu

Avauspuheenvuoro Tiedeliiton Oulun osaston varapuheenjohtaja Boris Segerståhl.

Alustukset: Oulun yliopiston rehtori Lauri Lajunen, Oulun seudun ammattikorkeakoulu kuntayhtymän edustaja (vahvistumatta), Oulun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Oskari Huusko ja Oulun seudun ammattikorkeakoulun oppilaskunnan puheenjohtaja Eliisa Alatalo.

Panelistit: Suvi Linden/Kokoomus, Risto Kalliorinne/Vas., Satu Haapanen/Vihreät, Tytti Tuppurainen/SDP, Kyösti Oikarinen/Keskusta.

Paneelin puheenjohtajana toimii VTT Tytti Isohookana-Asunmaa.

Lisätietoja: Kyösti Oikarinen, kyosti.oikarinen@oulu.fi, 0500 681 089

Edistyksellisen tiedeliiton Jyväskylän paikallisosasto järjestää Korkeakoulupoliittisen vaalipaneelin
Tiistaina 30.1.2007 klo 13–15.00 Jyväskylän yliopiston Agorassa, Mattilanniemi, sali Ag c 231.1

Keskustelussa käsitellään korkeakouluasteen tulevaisuutta sekä eri puolueiden painotukset hallitusohjelmatavoitteissa. Keskustelutilaisuus tiede- ja korkeakoulupolitiikasta tuo esille korkeakouluväen ja puolueiden näkemyksiä seuraavan hallituskauden tiede- ja korkeakoulupolitiikan painopistealueista.

Tilaisuudessa avauspuheenvuorot käyttävät Jyväskylän yliopiston rehtori Aino Sallinen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun vararehtori Heikki Saastamoinen. Puolueiden edustajien väliseen paneelikeskusteluun osallistuvat Aila Paloniemi/Keskusta, Jenny Lindborg/SDP, Piritta Huttunen/Vas., Nina Simanainen/Vihreät, Jaakko Selin/Kokoomus, Taisto Lehikoinen/KD, Antti Kurko/SKP.

Paneelin puheenjohtajana toimii Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan
hallituksen puheenjohtaja Jarmo Lyhty.

Lisätietoja: Eira Korpinen,korpinen@edu.jyu.fi, 0400 850411